A KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY EFOP-3.1.6-16-2017-0007 azonosító számú, „Köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY iskolájának szakmai fejlesztésével” elnevezésű pályázati program keretében megvalósult,
az „Étkezési zavarok és terápiájuk – Evésterápia a gyógypedagógiai gyakorlatban” című képzésről
Időpont: 2021. 09.20. 8.00-16.00 óráig (8 órás képzés)
Helyszín: Kerek Világ Általános Iskola 7627 Pécs, Gesztenyés utca 2.
A képzés vezetője: Karner Judit (Szociálpolitikai Innovációs Közhasznú Nonprofit Kft)
A program résztvevői a Kerek Világ Alapítvány és a Kerek Világ Általános Iskola fejlesztő nevelés-oktatásban érintett dolgozói, pedagógusok és gyógypedagógiai asszisztensek. A fenti képzés biztosította szakembereink szélesebb körének – nem kizárólag pedagógusoknak, hanem asszisztenseknek és gondozóknak is – az étkezésterápia alapjainak gyakorlatorientált elsajátítását.
- Evésterápia a gyógypedagógiai gyakorlatban – elméleti alapok és tudnivalók (4 óra)
A képzés kezdetén tisztáztuk, hogy az evésterápia nem valódi terápia, hanem alternatív pedagógiai módszerek összessége, az evéssel kapcsolatos „hogyan?” kérdésekre kínál megoldásokat (a táplálásterápiával szemben, ami inkább egészségügyi terület és a „mit?” kérdésre segíti megtalálni a választ).
Tanultunk az étkezés állomásairól: a rágásról, a nyál funkcióiról, a félrenyelésről. Beszéltünk kicsit ezek anatómiájáról és szerepéről, a nyelés, rágás megtanulásának lehetőségeiről. Példákat láthattunk a helyes és helytelen pozicionálásra vonatkozóan, megtanultuk a megfelelő pozicionálás szempontjait.
Megbeszéltünk elveket a megfelelő eszközök kiválasztásához, szó esett a kanálhasználatról és a pépesítésről is. Az arc- és szájkörüli izmok tréningjéről videót nézhettünk meg.
- Evésterápia a gyógypedagógiai gyakorlatban – gyakorlati alkalmazási lehetőségek és saját élmények (4 óra)
Konkrét etetési módot próbálhattunk ki egymással: a Helen Müller-féle orális kontroll technikát. A foglalkozás végén kezünkbe fogtunk néhány evésnél, etetésnél használható eszközt, illetve a szondatáplálás néhány eszközét is. Megtekintettünk néhány internetes oldalt eszközökről, melyek számunkra – és feltehetőleg a szülők számára is – ismeretlenek voltak még, de az iskolánkba járó gyerekek etetésénél, itatásánál, arc- és szájkörüli izmainak edzésél használhatóak lehetnek.
Összegzés:
Nagyon hasznos volt munkatársaink számára az evésterápia alaposabb megismerése, hiszen iskolánkban a 28 fejlesztő nevelés-oktatásban résztvevő tanuló közül sokan nyelési, rágási problémákkal küzdenek. Az ő ellátásuk, mindennapos gondozásuk válik a megszerzett tudás által gördülékenyebbé. Kiemelt jelentőségű volt, hogy több kolléga is rendelkezzen etetés terápiás képzettséggel, mert csak így biztosítható, hogy ezeknek a gyermekeknek a táplálkozása, önállósodási vágya pozitív irányba fejlődhessen.
A képzés tematikája egyedülálló módon illeszkedett az általunk ellátott súlyosan-halmozottan sérült gyermekek speciális igényeihez, és jelentősen hozzájárult gyermekeink életminőségének javításához.
Összességében az elméleti és gyakorlati ismeretek elősegítették a súlyosan halmozottan sérült gyermekeket ellátó intézményünk szakmai fejlesztését, ezzel is támogatva a köznevelés esélyteremtő szerepének erősítését.
A képzés hozzájárult a projektünk legfőbb céljához, melyet szakmai tervünkben is megfogalmaztunk: a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermeket ellátó intézményünk szakmai fejlesztéséhez, megújulásához (humán oldalról), az eddig is erős törekvésünk megerősítéséhez, amivel a társadalmi elfogadásukat is erősíthetjük, elősegíthetjük. Ez a képzés lehetőséget nyújtott arra, hogy minél több kolléga rendelkezzen evés- és étkezésterápiai ismeretekkel.