Étkezési zavarok és terápiája c. képzés

A KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY EFOP-3.1.6-16-2017-0007 azonosító számú, „Köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY iskolájának szakmai fejlesztésével” elnevezésű pályázati program keretében megvalósult,

az Étkezési zavarok és terápiájuk – Evésterápia a gyógypedagógiai gyakorlatban című képzésről

Időpont: 2021. 09.20. 8.00-16.00 óráig  (8 órás képzés)

Helyszín: Kerek Világ Általános Iskola 7627 Pécs, Gesztenyés utca 2.

A képzés vezetője: Karner Judit  (Szociálpolitikai Innovációs Közhasznú Nonprofit Kft)

A program résztvevői a Kerek Világ Alapítvány és a Kerek Világ Általános Iskola fejlesztő nevelés-oktatásban érintett dolgozói, pedagógusok és gyógypedagógiai asszisztensek. A fenti képzés biztosította szakembereink szélesebb körének – nem kizárólag pedagógusoknak, hanem asszisztenseknek és gondozóknak is – az étkezésterápia alapjainak gyakorlatorientált elsajátítását.

 

  1. Evésterápia a gyógypedagógiai gyakorlatban – elméleti alapok és tudnivalók (4 óra)

A képzés kezdetén tisztáztuk, hogy az evésterápia nem valódi terápia, hanem alternatív pedagógiai módszerek összessége, az evéssel kapcsolatos „hogyan?” kérdésekre kínál megoldásokat (a táplálásterápiával szemben, ami inkább egészségügyi terület és a „mit?” kérdésre segíti megtalálni a választ).

Tanultunk az étkezés állomásairól: a rágásról, a nyál funkcióiról, a félrenyelésről. Beszéltünk kicsit ezek anatómiájáról és szerepéről, a nyelés, rágás megtanulásának lehetőségeiről. Példákat láthattunk a helyes és helytelen pozicionálásra vonatkozóan, megtanultuk a megfelelő pozicionálás szempontjait.

Megbeszéltünk elveket a megfelelő eszközök kiválasztásához, szó esett a kanálhasználatról és a pépesítésről is. Az arc- és szájkörüli izmok tréningjéről videót nézhettünk meg.

  1. Evésterápia a gyógypedagógiai gyakorlatban – gyakorlati alkalmazási lehetőségek és saját élmények (4 óra)

Konkrét etetési módot próbálhattunk ki egymással: a Helen Müller-féle orális kontroll technikát. A foglalkozás végén kezünkbe fogtunk néhány evésnél, etetésnél használható eszközt, illetve a szondatáplálás néhány eszközét is. Megtekintettünk néhány internetes oldalt eszközökről, melyek számunkra – és feltehetőleg a szülők számára is – ismeretlenek voltak még, de az iskolánkba járó gyerekek etetésénél, itatásánál, arc- és szájkörüli izmainak edzésél használhatóak lehetnek.

Összegzés:

Nagyon hasznos volt munkatársaink  számára az evésterápia alaposabb megismerése, hiszen iskolánkban a 28 fejlesztő nevelés-oktatásban résztvevő tanuló közül sokan nyelési, rágási problémákkal küzdenek.  Az ő ellátásuk, mindennapos gondozásuk válik a megszerzett tudás által gördülékenyebbé.   Kiemelt jelentőségű volt, hogy több kolléga is rendelkezzen etetés terápiás képzettséggel, mert csak így biztosítható, hogy ezeknek a gyermekeknek a táplálkozása, önállósodási vágya pozitív irányba fejlődhessen.

A képzés tematikája egyedülálló módon illeszkedett az általunk ellátott súlyosan-halmozottan sérült gyermekek speciális igényeihez, és jelentősen hozzájárult   gyermekeink  életminőségének javításához.

Összességében az elméleti és gyakorlati ismeretek elősegítették a súlyosan halmozottan sérült gyermekeket ellátó intézményünk szakmai fejlesztését,  ezzel is támogatva a köznevelés esélyteremtő szerepének erősítését.

A képzés hozzájárult a projektünk legfőbb céljához, melyet szakmai tervünkben is megfogalmaztunk: a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermeket ellátó intézményünk szakmai fejlesztéséhez, megújulásához (humán oldalról), az eddig is erős törekvésünk megerősítéséhez, amivel a társadalmi elfogadásukat is erősíthetjük, elősegíthetjük. Ez a képzés lehetőséget nyújtott arra, hogy minél több kolléga rendelkezzen evés- és étkezésterápiai ismeretekkel.

Integrált nyári tábor-Lengyel-Annafürdő

Az integrált nyári tábor 2021. augusztus első hetében került megrendezésre, a Lengyel mellett található Lengyel-Annafürdőn, ahol 5 napot és 4 éjszakát töltöttünk el.

Hétfői napon első utunk Tamásiba vezetett, ahol a Vadasparkot néztük meg. Ezután ebédelni mentünk, majd délután a szállás elfoglalása után szabad játék és rajzolás következett. Az uzsonnát és a vacsorát a szálláshelyen fogyasztottuk el. Az esti készülődés után 20.00 óra körül került sor az esti mesemondásra.

Kedden a 7 órai ébresztő után fél 8tól reggeli tornával indítottuk a napunkat, utána reggeliztünk. A délelőtti programunk gyertyamártogatás volt, amin a gyerekek fegyelmezetten és türelmesen vettek részt. Több színnel dolgoztunk, melyet a gyerekek variálhattak, így színátmenetes gyertyák készültek. Ebédünket a szálláshelyen elfogyasztottuk, majd csendes pihenő következett. Pihenés után az erdei iskola szervezett programja következett, megnéztünk a közeli vadasparkot és a lombkoronasétányt, majd elsétáltunk az Annafürdői tóhoz, ahol elfogyasztottuk az uzsonnát. Visszatérve a szállásra, szabad program és játszóterezés után a szomszédban táborozók megleptek minket egy rövid énekes műsorral. Ezután játék, majd 18 órakor vacsora következett. Az estét szintén meséléssel zártuk.

Szerdán az ébresztés után szintén tornáztunk majd reggeliztünk. Délelőtt a szervezett programjaink keretében két csoportban pereceket sütöttünk és vályogtéglákat készítettünk. A gyerekek nagyon élvezték ezeket a programokat. Ebéd előtt még egy kis szabad játékra került sor, majd ebéd után pihenés következett. Délután fakultatív kézműveskedés volt a programunk, ahol fonalakból és filcanyagból készíthettek maguknak emléket. Vacsora és esti mese után, sötétedés környékén indult a rövid éjszaki túra, amin azok vettek részt, akik szerettek volna. A 3 km-es túra alatt a tóhoz sétáltunk el, a már ismert túraútvonalon. A többiek ez idő alatt lezuhanyoztak és lepihentek.

Csütörtökön a torna és a reggeli után ismét szervezett programunk volt. Először fajátékot készítettek segítséggel a gyerekek, majd nemezeltek, ahol szép színes tulipán virágok készültek. Ebéd és pihenés után közös játék következett, írtunk együtt egy történetet, „Adj király katonát” és „Amerikából jöttem”-et játszottunk. Vacsora után átbeszéltük a tábori élményeinket és egy-két egyszerűbb játékkal zártuk az utolsó esténket.

Pénteken a gyerekek kérésére játékos tornát tartottunk, majd reggeliztünk. Reggeli után csomagolás és pakolás következett. Ezen a napon Pécsváradra is kirándultunk, ahol idegenvezetéssel megtekintettük a várat. A várnál többen suveniert vásároltak. Utána elmentünk a Zengő cukrászdába, ahol mindenki kiválaszthatta, hogy milyen fagyit szeretne enni. A desszert elfogyasztása után indultunk Pécsre.

Integrált nyári tábor- Katica tanya, Patca

A Kerek Világ Általános Iskola tanulói 2021. szeptember 13-15-ig integrált táborban vettek részt Patcán, a Katica Tanyán. A 32 fő résztvevő gyermek között voltak súlyosan-halmozottan sérült, értelmileg akadályozott, autista és mozgássérült gyerekek, akik együtt táboroztak ép értelmű, tanulási nehézségekkel küzdő társaikkal. Mindannyian be tudtak kapcsolódni a közös programokba. A gyermekek felügyeletét, gondozását, ellátását 16 felnőtt segítő biztosította.

A tábor helyszínére egy bérelt autóbusszal utaztunk. A gyerekeknek a közös utazás nagy élményt jelentett, már itt kezdetét vette a jó hangulat és az összekovácsolódás. A hazaút ugyanilyen vidám légkörben, a közös élmények felelevenítésével telt.

A szállás a Katica Tanya turistaházában, egy 2 szintes, összkomfortos, 8 szobás, közösségi térrel rendelkező, akadálymentes épületben valósult meg. A tábor ideje alatt a gyermekek teljes napi étkezése biztosított volt.

Első nap a gyerekek megismerkedtek a táborhellyel, elfoglalták a szállásukat, közösségépítő játékokra is sor került. A közös élmények sorát egy kisvonatozás nyitotta, melynek során megtekinthettük az élményközpont közvetlen környezetét. Ezt követően egy vezetett túrán vettünk részt, ahol betekintést kaptunk a zselici táj növény- és állatvilágába. A természettel való találkozásra mozgásállapotától függetlenül mindenkinek lehetősége volt. A természet közvetlen megtapasztalása számos tanulási és fejlesztési lehetőséget adott, így a gyermekek tudásban és érzelmileg is fejlődhettek. Ez a fajta ismeret- és tapasztalatszerzés messze túlmutat a tantermi keretek lehetőségein. Az első napot közös mesélés, dramatizálás és játék zárta.

A második napot a Katica Tanya Élményközpontban benti és szabadtéri játékokkal töltöttük. A gyerekek nagy része még nem járt ilyen jellegű szabadidőközpontban, örömmel fedezték fel a bőséges kínálat közül a nekik legjobban tetsző játékokat. A számos lehetőség között megtalálható volt óriás játszó-és csúszdaház, gokart pálya, akadálypálya, kalandbarlang, sövénylabirintus, ugrálódomb, trambulin, stb. A játékok nagy része olyan közösségi élményt nyújtott, amely elősegítette a gyerekek empátiáját, együttműködését, elfogadását, ezáltal támogatta az integrációt. Az állatokkal való ismerkedésre a reggeli tehénfejés és az állatsimogató adott lehetőséget, amin a gyerekek örömmel vettek részt. Ezt a napot egy közös zenés-táncos estével fejeztük be.

A tábor utolsó napján kézműves foglalkozásokra került sor. A gyerekek többféle alapanyag felhasználásával, különböző eszközökkel és technikákkal hozták létre szebbnél szebb alkotásaikat. A közös alkotótevékenység során a természettel és a táborozással kapcsolatos élményeiket örökíthették meg, alkotásaikat haza is vihették. A délelőtt során a gyerekek speciális igényeihez igazodó mozgásos szabadtéri játékokat játszottunk, melyekben kivétel nélkül mindenki örömmel vett részt. A délután során a közeli skanzenbe látogattunk Szennára, ahol a gyerekek interaktív módon betekintést nyerhettek a népi kultúra épített és tárgyi világába. Az itt szerzett élmények több területen kapcsolódtak az iskolai tanulmányokhoz.

A tábor programjai során szemléltető, gyakorlatias, élményalapú játszva-tanulás valósulhatott meg.

A Katica Tanyán a gyermekek olyan életre szóló élményt kaptak, ahol mindannyian aktív részesei lehettek a felhőtlen játék örömének, a hagyományok megélésének és a természet teljeskörű tiszteletének.

Esélyóra

Az EFOP-3.1.6-16-2017-00007 azonosítószámú „ A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY iskolájának szakmai fejlesztésével” című pályázat keretében szemléletformáló alkalmakat valósítottunk meg. 16 alkalommal tartottunk általános-és középiskolás diákok számára érzékenyítő foglalkozásokat. Fontos szempont volt, hogy kisebb településeket vonjunk be a programba: így pl.: Szabadszentkirály, Vajszló, Sellye, Nagyharsány iskoláiba is eljutottunk.

A pályázat során az esélyórák megtartásához kidolgoztunk egy olyan szemléletformáló programot, amelynek főszereplői a fogyatékossággal élő emberek. A foglalkozások célja az volt, hogy védett környezetben, jó hangulatban, egy koordinátor támogatásával lebontsuk a gátakat, oldjuk a félelmeket és a diákok olyan gyakorlati tudást szerezzenek, aminek birtokában bátrabban mernek kezdeményezni a hétköznapi életben. A szemléletformálást mindig a diákok életkorához, felkészültségéhez, esetleges érintettségeihez igazítottuk. A feldolgozott témák változatosak voltak: látás- és mozgássérültség, autizmus, értelmi fogyatékosság. Minden alkalommal jelen volt három érintett fogyatékossággal élő tapasztalati szakértő. Bíznunk abban, hogy az érzékenyítő munkánk nyomán a felnövekvő generációk nyitottabban viszonyulnak majd a fogyatékossággal élő személyekhez, és gondolkodásukban természetes elemként jelenik meg például az akadálymentesítés, esélyegyenlőség, egyenlő elérés elve, és az önálló életvitelhez való jog gondolata is.

A „Fejlesztő nevelés-oktatás bemutatása a Kerek Világ Általános Iskolában” című szakmai nap

A KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY EFOP-3.1.6-16-2017-00007 azonosító számú, „Köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY iskolájának szakmai fejlesztésével” elnevezésű pályázati program keretében megvalósult,

„Fejlesztő nevelés-oktatás bemutatása a Kerek Világ Általános Iskolában”

című szakmai nap

 

Időpont: 2022. 05.06. 900-1700 óráig

Helyszín: Kerek Világ Általános Iskola – közösségi tér

7627 Pécs, Gesztenyés utca 2.

Résztvevői létszám: 54 fő

Szakmai vezető: Bergmann Éva

A program résztvevői Baranya, Tolna és Somogy megye területéről több, a fejlesztő nevelés-oktatásban  résztvevő szakember, illetve iskolánk pedagógusai, valamint az érdeklődő kollégák.

A rendezvény fő célja az volt, hogy regionális szakmai betekintésre és konzultációra adjunk lehetőséget az e területen dolgozó kollégák számára, a súlyosan – halmozottan sérült gyermekek  fejlesztő nevelés-oktatása terén végzett iskolai gyakorlatunk és tapasztalataink, valamint az e területet érintő innovációnk  bemutatásával.

A programot iskolánk fenntartója, a KEREK VILÁG ALAPTVÁNY képviseletében Kővári János kuratóriumi titkár nyitotta meg, ezt követően a súlyosan és halmozottan sérült gyermekek oktatásával-nevelésével kapcsolatos jogszabályokról, törvényi rendelkezésekről valamint a fejlesztő nevelés-oktatás történetéről napjainkig, tartott áttekintő előadást Ballérné Kiss Angéla, a kaposvári Napsugár Gyógypedagógiai Módszertani Központ munkatársa.

A KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNYT és intézményeit, azok összefonódó tevékenységét bemutató prezentációt követően a következő szakmai előadásokat hallhattuk:

v A hagyományőrzés szerepe és jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült tanulók tanórai és szabadidős tevékenységeiben (Jónás Rudolfné-Sarlós Judit)

v Logopédia a fejlesztő nevelés-oktatásban résztvevő gyerekeknél (Salgóné Burkus Emma)

v Állatasszisztált terápiák a fejlesztő nevelés-oktatásban (Erdély Emese– Kasper Zsuzsanna- Vigné Hodován Mária)

v Egységes értékelőlap – a vizuális megjelenítés lehetőségei (diagram és szöveges értékelés) (Koncz Salamon Szilvia-Bergmann Éva- Szalai Péter)

v Konduktív pedagógiai fejlesztés a súlyosan-halmozottan sérült gyermekeknél. (Jaczkó Noémi)

v A gyógytorna szerepe a fejlesztő nevelés-oktatásban. (Halmai Bella) 

v A zeneterápia lehetőségei súlyosan–halmozottan sérült gyermekeknél. (Sarlós Judit-Kőváriné Barth Eszter)

Igyekeztünk körül járni több oldalról prezentációkkal, videofilmekkel mindazt a fejlesztő tevékenységet, amelyben súlyosan-halmozottan sérült tanulóink részesülnek a team munka során intézményünkben.

Az előadásokat követően ebéden láttuk vendégül a résztvevőket, majd az iskola megtekintésére is sor került, amely lehetőséget biztosított kötetlen beszélgetésre, információcserére is.

A délután folyamán Workshopra (vezetője: Koncz-Salamon Szilvia) invitáltuk a vendégeinket, a következő témakörökben:

Terápiák:                                   

–      az  alternatív és augmentatív kommunikációt segítő Tobii bemutatása

(Tisztl-Papp Katalin – Szalai Péter)

–      Snoezelen terápia  (Szalóki Gabriella– Sarlós Judit)

–      gyógytorna – és konduktív pedagógiai eszközök és segédeszközök használata a fejlesztő nevelés-oktatásban (Vigné Hodován Mária – Halmai Bella- Erdély Emese-Jaczkó Noémi)

Hagyományőrzés (kézműves munkák és technikák)

(Schneider- Király Kinga –Jónás Rudolfné)

E programokat követően összegeztük, értékeltük a nap eseményeit. A 1700 óráig tartó időszak, még teret adott számunkra az érdeklődőkkel az információk és tapasztalatok megosztására. Főként az Egységes értékelőlap, s annak újítása, a vizuális megjelenítés lehetőségei (diagram és szöveges értékelés), s iskolánk épületének bejárása váltott ki nagy érdeklődést a szakemberek körében.

Összegzés: Úgy érezzük, hogy ez a nap, minden résztvevő számára hasznos és tartalmas betekintést nyújtott intézményünk életébe, azon belül is fejlesztő nevelés-oktatás területén végzett szakmai tevékenységünkbe. Mi is gazdagodtunk kollégáink szakterületüket átfogó bemutatója, és a vendégeinkkel folytatott tapasztalatcserék által.

VálaszTovábbítás

Integrált nyári tábor Barcs

Az integrált nyári tábor idén június utolsó hetén került megrendezésre, Barcson, ahol a szálláshelyet a Barcsi Szivárvány EGYMI biztosította számunkra.

Hétfői napon érkeztünk meg a szállás helyre.Kipakoltunk a buszból és a szobakiosztások után mindenki elfoglalta saját helyet. A berendezkedés és a bőröndök kipakolása után rövid szabadjáték, majd pihenő következett. Az ebédet már a szállás ebédlőjében fogyasztottuk el. Az ebéd után rövid megbeszélés következett a napi programról, amelyet követően a csapatból többen elsétáltak a Barcsi Gyógyfürdő és Rekreációs Központba, ahol egy kellemes délutánt töltöttek el, a többiek pedig felfedezték az épülethez tartozó játszótereket, az ott található eszközöket.

A vacsorát is a szállás ebédlőjében fogyasztottuk el, ezután a szülőkkel beszélhettek a gyermekek telefonon. A beszélgetés időtartama alatt már megkezdődtek az esti teendők (fürdés, fogmosás, beágyazás) a megbeszélt beosztás szerint. Mindezek után esti meseolvasás következett, amelyre minden este sor került.

Kedden reggel a 7 órai ébresztő után, fél 8-tól tornával kezdtük a napunkat, 8 órakor pedig reggelivel folytattuk. A reggelit megbeszélés követte a napi programokról. A délelőtt folyamán ellátogattunk a strandra, ahol lehetőségünk nyílt a gyermekek vízben történő átmozgatására is, mind gyógytornász, mind pedig konduktív szempontból. Ebéd után délutáni csendespihenő következett. A nagy hőségre való tekintettel a délután folyamán visszasétáltunk a fürdőközpontba, ahol a gyermekek szabad fürdésre kaptak lehetőséget.

Szerdán az ébresztő után ismét tornáztunk, majd reggeliztünk. Délelőtt folyamán rövid sétát tettünk a környéken, majd utunk a fürdőbe vezetett. Ebéd után csendespihenő, majd kézműves foglalkozás következett. A gyerekek 3 tevékenység közül választhattak: papírvirág készítés, élmények rajzolása közösen, valamint fonalakból karkötőt készíthettek. A kézműves foglalkozást uzsonna majd szabadprogram követte, ezután pedig vacsora következett, hazatelefonálás, majd meseolvasás. Ezután mindenki visszatért a szobájába, rövid beszélgetés után mindenki lefeküdt aludni.

Csütörtökön a torna és reggeli után néhány gyermek a fürdőparadicsomba ment, míg mások szabadjátékkal és szervezett csapatjátékokkal töltötték el a délelőttöt. Az ebédet követően csendespihenő, majd múzeumlátogatás következett. A múzeumban a gyerekek megtekinthettek többek között régi írógépeket, fényképezőgépeket és tévéket. A visszaérkezés után mindenki meguzsonnázott, majd közös labdajáték következett. A vacsorát követően gyerekdiscoval vártuk a gyerekek, ahol önfeledten mindenki jól érezhette magát. A gyerekek mindannyian örömmel hallgatták a zenéket és énekeltek, majd ezután fürödtek és megfáradtan, gyorsan elaludtak.

A péntek ébredést reggeli, majd összecsomagolás követte. A pénteki napunk kötetlenebbül telt, a reggeli után rövid sétálás során utunk a fürdőbe vezetett, amelyet követően az ebédet a szálláson fogyasztottuk el. Ebéd után rövid csendespihenőt követően elindultunk a szálláshelyről Pécsre, a Domus parkolóba, ahol a szülők várták a gyerekeket.

Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) használata a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek gyógypedagógiai fejlesztésében” c. képzésről

 A Kerek Világ Általános Iskola 4 pedagógusa az EFOP-3.1.6-16-2017-00007 „A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY iskolájának szakmai fejlesztésével” című pályázat keretein belül 2022. január 19. – 2022. március 11. közötti időintervallumban „Az augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) használata a súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek gyógypedagógiai fejlesztésében” című 44 órás összóraszámú, nem akkreditált pedagógus-továbbképzési programon vett részt. A továbbképzés 3 nap jelenléti oktatásból, és 4 nap online oktatásból áll, mely záródolgozat leadásával zárult. A jelenléti oktatás 3 egymást követő napon valósult meg a Bliss Alapítvány által fenntartott Bóné András Kommunikációs és Fejlesztő Iskolában. 2 nap hospitálást 3. napon saját élményű gyakorlat követett. Jelenléti alkalmakkor lehetőség volt tanítási folyamatban megfigyelni az AAK eszközök sokszínűségét, és azok felhasználásának lehetőségeit a súlyosan-halmozottan sérült tanulók körében, lehetőséget biztosított az eszközök, különböző szoftverek konkrét megismerésére, kipróbálására. Ezt követően 4 szombaton került sor az online oktatásra, melyben az AAK elméleti hátterét ismerhették meg pedagógusaink. A záródolgozat a jelenléti és online oktatáson szerzett tudás feldolgozását, és tanulóink körében való alkalmazását kívánta meg.

VálaszTovábbítás

Az Augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) alkalmazása a súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók esetében c. képzésről

Az Augmentatív és alternatív kommunikáció (AAK) alkalmazása a súlyosan és halmozottan fogyatékos tanulók esetében című 24 órás képzésre 2020. 08. 17-19. között került sor a Kerek Világ Általános Iskolában.

A képzésen a Kerek Világ Általános Iskola 15 szakembere vett részt, gyógypedagógusok és a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők. A témák gyakorlatorientált, interaktív feldolgozása segítséget nyújtott a szakembereknek, hogy megismerjék a súlyosan és halmozottan sérült tanulókkal való alternatív és augmentatív kommunikáció alapjait.

Megismerhették a kommunikációs akadályozottság jellemzőit, a különféle kommunikációs csatornákat, valamint az individuális és orientációs kommunikációt. A kommunikációs alapelvek megismerése mellett érzékenyítésre is sor került.

Az iskolába járó súlyosan-halmozottan sérült gyermekek 80-90%-a AAK megsegítésre szorul. Emiatt indokolt volt, hogy a szakemberek minél nagyobb része alkalmazni tudja ezt a kommunikációs csatornát. A képzés nagyban hozzájárult az iskola szakmai munkájának fejlesztéséhez.

Az elméleti alapok után a résztvevők megismerhették a súlyosan-halmozottan sérült tanulók felmérésének lehetőségeit, bemutatásra került a kommunikációs mátrix, ennek gyakorlati alkalmazásába is bepillanthattak a szakemberek.

A fejlesztési tervek fontos eleme a kommunikáció fejlesztése. Ehhez is segítséget kaptak a résztvevők. Az elméleti ismereteket kiegészítették az alternatív és augmentatív kommunikációs módszerek és eszközök megismerése és alkalmazása. Lehetőség volt a speciális kommunikációs eszközök kipróbálására.

Nagyon hasznosnak bizonyultak az esettanulmányok megismerései, melyek során a fejlesztő nevelő-oktató munka során alkalmazott  AAK-rendszerek használatával ismerkedhettek meg. Sor került a táblakészítő szoftver használatának bemutatására és gyakorlására.

A képzés nagy előrelépést eredményezett az intézményben folyó szakmai munka színvonalában. A szakemberek a képzés során válaszokat kaptak az AAK-val kapcsolatos kérdéseikre, számos – a gyakorlatban jól hasznosítható – ismerethez jutottak, több kompetenciájuk, készségük  is fejlődött. Erősödött a szakmai együttműködés a gyógypedagógusok és a segítő szakemberek között.

A képzés teljes időtartama alatt betartották a hatályos járványügyi előírásokat.

„A hagyományőrzés szerepe és jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült tanulók tanórai és szabadidős tevékenységeiben” című módszertani képzés anyagának bemutatása, képzés.

Az EFOP-3.1.6-16-2017-00007 azonosító számú projekt kapcsán ismét megvalósulhatott egy képzésünk, amelyet a Vendel naphoz kötöttünk.

A program alakulása 8.00 órától- 16.00 óráig:

A regisztrációt követően – módosítva az eredeti program elképzelést- , átadtuk a kiadványt a megérkező vendégeknek, mivel fontos segédanyagként támaszkodtunk rá az egész napos képzés során. ( Jónás Rudolfné – Kővárnié Barth Eszter – Sarlós Judit: ÍGY KEREKEBB A VILÁGUNK „A hagyományőrzés szerepe és jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült tanulók tanórai és szabadidős tevékenységeiben” című módszertani segédanyagunkat, melyet hanganyagot tartalmazó CD melléklettel egészítettünk ki.)

Bergmann Éva az iskola igazgatója bemutatta az intézmény különböző tagozatainak, csoportjainak munkáját és a hagyományőrzés szerepét hogy, milyen az módon járulhat a súlyosan-halmozottan sérült tanulók fejlesztéséhez.

A hagyományos ünnepeinkre hangolódó játékkal és egyben a résztvevők bemutatkozásával folytattuk a programot.

Ezt követően, PPT előadás keretében az évkör ünnepei szerint haladva, az egyes jeles napokra való készülődés módját, sajátosságait mutattuk be. A fő hangsúlyt most az őszi jeles napok részletes ismertetésére és a hozzájuk illő dalok és kézműves tevékenységek tanulására helyeztük. Elmondtuk, képanyaggal és tárgyi eszközökkel illusztráltuk, hogy intézményünkben miként vonjuk be a halmozottan sérült tanulókat a felkészülésbe és a játékba.

Kézműves tevékenységünk a szeptemberi Kisasszony napjához kapcsolódott, babát nemezeltünk.

A finom ebéd után 13.00 órától kezdődött a Vendel-napi vásár kikiáltókkal, mesejátékkal, tánccal és szebbnél-szebb portékák árusításával.

A vásár utáni zárókörben meghallgattuk egymás visszajelzéseit, mindenki elmondhatta milyen élményekkel gazdagodott – Ki, mit visz haza?

A program résztvevői: a súlyosan-halmozottan sérült gyermekekkel foglalkozó gyógypedagógusok, óvodapedagógusok, tanítók,  konduktorok, gyógytornászok, asszisztensek és más érdeklődők.

Összegzés: A napsütéses időjárás kedvezett a Vendel-napi vigasságnak. Jó hangulatban telt az ünnep. A meghívott vendégeink jól érezték magukat. Sok új tapasztalattal zártuk ezt a hosszú programot.

Inegrált nyári tábor Hortobágy

Alapítványunk gyermekei EFOP 3.1.6-162017-00007 „A köznevelés esélyteremtő szerepének erősítése a KEREK VILÁG ALAPÍTVÁNY Iskolájának szakmai fejlesztésével” c. projekt támogatásával nyári táborban vettek részt.

Időpont: 2019.08.12-2019.08.17-ig

Helyszín: Hortobágyi Nemzeti Park, szálláshely Fecskeház Erdei Iskola.

Gyülekezés a pécsi Domus parkolóban történt reggel, majd elindult a csoport teljes létszámmal, 26 gyerek és 16 felnőtt, a résztvevők között sérült, és nem sérült gyerekeink mellett szülők is részt vettek integrált táborunkban. Az utazásunk zökkenőmentes volt délután érkeztünk. Mindenki elfoglalta a szálláshelyét ezen a napon nem volt szervezett programunk, hanem ismerkedtünk a hellyel és a környezettünkkel. A továbbiakban a Fecskeház Erdei Iskola szervezte programjainkat.

2019.08.13.Reggeli után a csoport elindult a HNP látogatóközpontba ahol 10.00-tól film vetítéssel egybekötött ismertetőt nézhetünk a pusztáról annak kialakulásáról és az állatvilágáról. Utána hortobágyi pásztorélet bemutatása a Pásztormúzeumban majd a Hortobágyi csárda megtekintése következet, és megtekinthettük a természetrajzi kiállítást. Ezek után vissza mentünk a szálláshelyre ebédelni. Következő programunk 14.00-tól kezdődött, Hortobágy kézműves foglalkozáson vehetünk részt. Hortobágy környékére jellemző mesterségekkel ismerkedhetett meg felnőtt, gyerek egyaránt.

2019.08.14.Ezen a napon a tervezett szabadtéri programok átcsoportosításra kerültek, a csapadékos időjárás miatt. Házon belül foglaltuk le a gyerekek idejét. Délelőtt folyamán kézműves foglalkozást tartottunk, de lehetett rajzolni, kártyázni és társasjátékkal játszani, gyerekek szabadon választhattak a lehetőségek közül. Délutáni program film vetítéssel folytatódót, aminek a témája a Hortobágy.

2019.08.15.Délelőtt 9.45 órakor átsétáltunk a csoporttal a Mátai Méneshez, 10.00-tól szekértúrán vehetünk részt, amit a gyerekek és a felnőttek egyaránt nagyon élveztek. A szekértúra keretében megismerkedhetünk a szabadban élő régi háziállatokkal: racka juhhal, magyar szürke marhával, mangalica sertéssel, vízi bivallyal. A program része volt egy rövid csikósbemutató. Délutáni programunk az előző nap elmaradt programja volt a Hortobágyi vadaspark bemutatása. A Vadaspark kiválóan alkalmas az ősi puszta vadvilágának bemutatására, az ember megjelenése előtt milyen állatok éltek ezen a területen. Látogatás során megtekinthető volt a Przewalski-ló, Heck –marha, vadszamár, farkas, sakál, pelikán, vadmacska, réti sas, keselyű. A program időtartalma kb. 3 órán át tartott a gyerekek kellemesen elfáradtak.

2019.08.16.Programunk helyszíne Hortobágy –Halastó természeti túra során a vizes élőhelyek megismerése volt a cél. Külön élményben részesültünk, hogy kisvasúttal közlekedhettünk. Betekintést nyertünk a madárvilág táplálkozásába és viselkedésébe illetve megfigyelhettük a vízi növényzetet. Délutáni programunk a szerdán elmaradt Pusztai Állatparkba folytatódót. Este tábortűz mellett feldolgozásra került a hét eseményeinek feldolgozása. A gyerekek saját szavaikkal elmondták, mi volt ami a legjobban tetszett nekik a programok közül. A tábor tartalmas volt és jó élményekkel zárult.

2019.08.17. Hortobágyi táborunk utolsó napján már nem volt programunk. Délelőtt kényelmesen kipakoltunk a szobákból és ebéd után elindultunk vissza Pécsre. Este 19.00 órakor érkeztünk, ahol már a szülők vártak minket.